کامپوزیت دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی

آیا تا به حال برای انجام خدمات زیبایی و درمانی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده اید؟ احتمالاً نام کامپوزیت را از زبان دندانپزشک یا اطرافیان خود شنیده اید و این سوال برایتان ایجاد شده است که کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ در این باره باید بگوییم که کامپوزیت نوعی رزین مصنوعی است؛ که برای ترمیم و زیباسازی دندان ها استفاده می شود.

اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری درباره کاربرد، مزایا و معایب استفاده از کامپوزیت دندان بدانید؛ راهنمای زیر را تا انتها مطالعه کنید. بعد از مطالعه این مطلب می توانید با آگاهی کافی برای انجام کامپوزیت دندان اقدام کنید.

 

کامپوزیت دندان چیست و از چه موادی ساخته می شود؟

ماده کامپوزیت که بیشتر از 50 سال از زمان ساخت آن می گذرد؛ به عنوان ترمیم کننده در دندانپزشکی استفاده می شود. ترکیبات اصلی این ماده شامل رزین ماتریس پلیمری، مواد معدنی، سیلان و یک ماده آغازگر یا شتاب دهنده است. رنگ این ماده نزدیک به رنگ دندان است و به همین علت دندانپزشکان برای ترمیم دندان های خلفی و قدامی از کامپوزیت استفاده می کنند.

کامپوزیت ونیر ساختاری مشابه به یک خمیر دارد؛ که بعد از فرم دادن، روی دندان چسبانده می شود. دندانپزشک بعد از چسباندن این ماده روی دندان، با تاباندن نوری با طول موج مشخص، باعث سفت و محکم شدن آن روی دندان ها می شود.

کامپوزیت دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی
کامپوزیت دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی

کاربرد کامپوزیت در دندانپزشکی چیست؟

سوالی که اینجا مطرح می شود، این است که کامپوزیت دندان چه کاربردی دارد؟ اغلب دندانپزشکان از کامپوزیت دندان برای انجام دو نوع خدمات استفاده می کنند. مورد اول، پر کردن دندان هایی است که حفره های متوسطی دارند و چندان عمیق نیستند؛ اما مورد دوم که بیشتر مردم با آن آشنا هستند؛ استفاده از کامپوزیت به عنوان ونیر یا روکش دندان است. در ادامه هر یک از این کاربردها به طور جداگانه شرح داده شده است.

الاینر شفاف
بیشتر یاد بگیرید

پر کردن حفره های دندان با کامپوزیت

زمانی که برای ترمیم یا پر کردن حفره های دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنید؛ به احتمال زیاد دندانپزشک از شما درباره نوع ماده پر کننده سوال می کند. پر کننده های دندان گاهی سفید و گاهی نقره ای رنگ هستند. مواد نقره ای رنگ یا آمالگام سالیان زیادی است که برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شوند. این ماده پر کننده هزینه کمی دارد و اغلب برای درمان پوسیدگی های دندان های پشتی کاربرد دارد.

زمانی که دندان های جلویی شما دچار پوسیدگی شود و نیاز به ترمیم داشته باشد، دندانپزشک از ماده سفید رنگ که در واقع همان کامپوزیت است، استفاده می کنند. رنگ سفید کامپوزیت ها و استحکامی که دارند، باعث شده است که یک جایگزین عالی برای آمالگام باشند.

استفاده از کامپوزیت به عنوان روکش دندان

کامپوزیت ها ضمن اینکه برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شوند، به عنوان روکش برای زیباسازی دندان ها کاربرد دارند. امروزه بیشتر روکش هایی که برای اصلاح طرح لبخند روی دندان چسبانده می شوند، از مواد کامپوزیت یا لمینت ساخته می شوند. لمینت های سرامیکی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؛ اما قیمت بالایی دارند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند از کامپوزیت ونیر برای صاف و درخشنده کردن دندان هایشان استفاده کنند.

 

استفاده از کامپوزیت دندان دارای چه مزیت هایی است؟

ماده کامپوزیت دارای مزایای بی شماری است؛ که باعث شده است با وجود لمینت ونیرها، همچنان از آن ها برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم دندان ها استفاده شود. در ادامه به برخی از این مزیت ها اشاره شده است؛ که عبارتند از:

  1. برای چسباندن کامپوزیت ونیر به دندان ها نیاز به تغییر ساختار دندان نیست.
  2. با استفاده از ماده کامپوزیت می توان با قیمتی مناسب در زمان کوتاه به اصلاح طرح لبخند پرداخت.
  3. استفاده از روکش کامپوزیت باعث می شود دندان ها مانند آینه درخشان و براق شوند.
  4. کامپوزیت ها در صورت آسیب دیدگی به راحتی توسط دندانپزشک ترمیم می شوند.
  5. هزینه روکش های کامپوزیتی در مقایسه با لمینت ونیر بسیار کمتر است.
  6. ماده کامپوزیت در برابر فشار از مقاومت بی نظیری برخوردار هستند.
  7. چسباندن کامپوزیت ونیر روی دندان با درد و خونریزی همراه نیست.
  8. استفاده از کامپوزیت به جای آمالگام باعث می شود تا شکل طبیعی و زیبایی دندان های جلویی بعد از پر شدن حفظ شود.
سفید کردن دندان با بلیچینگ
بیشتر یاد بگیرید

 

استفاده از کامپوزیت دندان با چه معایبی همراه است؟

کامپوزیت دندان با وجود کاربردهای زیادی که در صنعت دندانپزشکی دارد؛ دارای معایبی است. البته معایب این ماده ترمیمی زمان بروز می کند که فرد از آن ها به درستی نگهداری نکند. در ادامه به برخی از معایب کامپوزیت دندان که اغلب به دلیل مراقبت نادرست از آن ممکن است اتفاق بی افتد، اشاره شده است:

  1. کامپوزیت دندان ممکن است به دلیل مصرف غذاهای سفت یا ضربه دچار شکستگی شود.
  2. کامپوزیت ها در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است کمی زرد شوند.
  3. کامپوزیت ها در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت در لثه می شوند.
  4. عمر کامپوزیت ها در صورت خوردن غذاهای سفت، غذاهای داغ، نوشیدنی های خیلی گرم و سرد، کاهش پیدا می کند.
  5. روکش های کامپوزیتی به اندازه لمینت ونیر طبیعی نیستند.
کامپوزیت دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی
کامپوزیت دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی

مراجعه به پزشک

در این نوشتار با کاربرد، مزایا و معایب کامپوزیت دندان آشنا شده اید. اگر قصد دارید تا از این ماده برای روکش یا پر کردن دندان های آسیب دیده استفاده کنید؛ باید کلینیک دندانپزشکی معتبر و قابل اعتمادی را برای انجام این خدمات انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما برای کامپوزیت دندان، کلینیک دندانپزشکی دکتر زهرا وحدتی فر است.

دکتر زهرا وحدتی فر به عنوان فلوشیپ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی در حال فعالیت است و انواع خدمات ایمپلنت، کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ و…را به بهترین شکل و با استفاده از متریال باکیفیت انجام می دهد. شما می توانید از طریق تماس با شماره های درج شده در سایت، برای رزرو نوبت در مطب دکتر وحدتی فر و دریافت مشاوره اقدام کنید.