نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف

الاینر های شفاف یک جایگزین عالی برای بریس های فلزی هستند. الاینرها به راحتی قابل مشاهده نیستند و زیبایی چهره انسان را تحت تاثیر قرار نمی دهند. اگرچه استفاده از این الاینر ها برای ارتودنسی دندان باعث تسریع روند اصلاح چینش دندان ها می شود؛ اما تنها زمانی می توان از مزایای بی نظیر آن لذت برد که تا پایان ارتودنسی سالم، شفاف و سفید باقی بمانند.

قطعاً الاینرهای زرد رنگ و کدر نمی توانند چهره و لبخندی زیبا از شما به نمایش بگذارند؛ بنابراین؛ بهتر است در زمان استفاده، از آن ها به درستی نگهداری شود. در این راهنما درباره نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف توضیحات جامعی ارائه داده ایم. اگر می خواهید تا از این ابزار گران قیمت ارتودنسی به درستی نگهداری کنید، راهنمای زیر را تا انتها مطالعه کنید.

 

راه های نگهداری و نظافت الاینرها

نگهداری از الاینرهای شفاف شامل کارهایی است که از خراب شدن، زرد شدن، کدر شدن و تغییر شکل آن ها جلوگیری می کند. موارد زیر برخی از راه های مراقبت از الاینر هستند:

  1. در هنگام غذا خوردن از الاینرها استفاده نکنید
  2. مانند دندان به تمیزی الاینرها اهمیت دهید
  3. برای نگهداری الاینر از محفظه مخصوص استفاده کنید
  4. الاینرها را در جایی دور از گرما قرار دهید
  5. به بهداشت دهان و دندانتان اهمیت بدهید
نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف
نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف

در هنگام غذا خوردن از الاینرها استفاده نکنید

به هیچ عنوان از الاینرهای شفاف در هنگام غذا خوردن استفاده نکنید. اهمیتی ندارد که چه مقدار غذا می خورید؛ شما حتی در حین خوردن میان وعده باید این ابزار را از دهانتان خارج کنید. موادغذایی مهم ترین عاملی هستند که باعث لکه و زرد شدن دندان ها می شوند؛ بنابراین؛ آن می توانند روی الاینرها تاثیر بگذارند و باعث کدر شدن آن ها شوند.

الاینر دندان
بیشتر یاد بگیرید

همچنین الاینرها به اندازه دندان مقاومت ندارند که برای جویدن موادغذایی استفاده شوند و به همین علت خارج نکردن آن ها در حین غذا خوردن ممکن است باعث تغییر شکل یا خرابی آن ها شود.

 

مانند دندان به تمیزی الاینرها اهمیت دهید

الاینرها به اندازه دندان ها در معرض آلودگی قرار دارند و ممکن است به علت چسبیدن جرم و پلاک رنگ آن ها تغییر کند. همانطور که دندان ها با مسواک و خمیر دندان تمیز و درخشان می شوند، الاینرها نیز به واسطه یک مسواک نرم و یک خمیر دندان بدون مواد سفید کننده یا شوینده های مخصوص، همیشه تمیز و براق می مانند و درخشندگی خود را حفظ می کنند.

الاینرها را از دهانتان خارج کنید و با مسواک تمام سطوح داخلی و خارجی آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که آثار جرم و کثیفی از تمام سطوح آن جدا شده است. حال با آب ولرم یا آب گرم آن را بشویید و بعد از خشک کردن آن را درون محفظه ای مخصوص قرار دهید. این کار را حداقل دو بار در روز تکرار کنید.

 

برای نگهداری الاینر از محفظه مخصوص استفاده کنید

با توجه به اینکه الاینرهای شفاف قابلیت جابه جایی دارند؛ بسیاری از شما موقع شستشو، غذا خوردن، صحبت کردن در جمع و…ممکن است آن را از دهانتان خارج کنید؛ اما بعد از خارج کردن از آن ها چگونه نگهداری می کنید؟

بزرگ ترین اشتباهی که در نگهداری از این وسیله می توانید انجام دهید؛ قرار دادن آن ها درون کیف یا کشو بدون محفظه است. این کار می تواند باعث آلوده شدن و تغییر شکل آن ها شود. شما می توانید محفظه مخصوصی را برای الاینر خریداری کنید و بعد از هر بار استفاده آن را درون محفظه قرار دهید.

دلایل شکستن کامپوزیت دندان و راه های پیشگیری از آن
بیشتر یاد بگیرید

 

الاینرها را در جایی دور از گرما قرار دهید

برای ساخت الاینرها از نوعی پلاستیک استفاده می کنند. اگرچه آن ها در برابر گرما از مقاومت خوبی برخوردار هستند؛ اما ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرمای شدید کمی تغییر شکل دهند؛ بنابراین؛ بهتر است ضمن نگهداری الاینرها در محفظه مخصوص، از قرار دادن آن ها در داشبورد، کنار پنجره ماشین و اتاق، کنار بخاری و اجاق گاز پرهیز شود.

توجه داشته باشید که آب داغ به اندازه نور آفتاب می تواند روی تغییر شکل الاینرها تاثیرگذار باشد؛ به همین علت بهتر است از آب داغ برای شستشوی آن ها استفاده نشود.

 

به بهداشت دهان و دندانتان اهمیت بدهید

شاید تصور کنید این موضوع بی اهمیت به نظر برسد؛ اما رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند موجب شود که حجم زیادی از جرم و پلاک به دندان بچسبند و باعث لکه یا کدر شدن الاینرها شوند؛ بنابراین؛ اگر می خواهید تا پایان دوران ارتودنسی، الاینرهایتان براق و تمیز باقی بمانند، بعد از هر وعده غذایی دندان هایتان را مسواک کنید و از نخ دندان برای خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی حبس شده بین دندان ها استفاده کنید.

نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف
نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف

مراجعه به پزشک

اگر از الاینرهای شفاف برای اصلاح نامرتبی دندان هایتان استفاده می کنید، باید به خوبی از آن ها مراقبت کنید تا در اثر پارگی و تغییر شکل و…غیر قابل استفاده نشوند؛ اما اگر تا به حال از الاینرها استفاده نکرده اید و مایلید تا برای درمان نامرتبی دندان هایتان، از آن ها به جای بریس های فلزی استفاده کنید؛ می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر وحدتی فر مراجعه کنید.

مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی
بیشتر یاد بگیرید

دکتر زهرا وحدتی فر؛ جراح و دندانپزشک، فلوشیپ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی از ایتالیا با تجربه بالا و بکارگیری بهترین متریال، انواع خدمات دندانپزشکی از جمله لمینت و کامپوزیت را با بالاترین کیفیت انجام می دهد. برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با دکتر زهرا وحدتی فر تماس حاصل کنید.