مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی

انتخاب یک روش مناسب برای داشتن لبخندی زیبا یک تصمیم مهم است. با توجه به اینکه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی فلزی هر دو دارای مزایای بی نظیری هستند؛ انتخاب یکی از آن ها برای افرادی که قصد اصلاح نامرتبی دندان هایشان را دارند، کمی چالش برانگیز است. در همین راستا ما در این محتوا بر آن شدیم تا به مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینرهای شفاف) با ارتودنسی فلزی بپردازیم؛ تا بتوانید تصمیم گیری درستی در این زمینه داشته باشید.

 

آشنایی با ارتودنسی دندان با بریس های فلزی

ارتودنسی با بریس های فلزی یک روش موثر و کارآمد برای اصلاح نامرتبی دندان ها است. این روش سنتی سالیان زیادی است که برای از بین بردن فاصله و بی نظمی دندان ها استفاده می شود. در این روش تعدادی براکت فلزی روی دندان نصب می شوند و از میان آن ها یک سیم فلزی عبور می کند که باعث یکپارچه شدن ساختار آن ها می شود. ارتودنسی های فلزی برای درمان بسیاری از مشکلات دندان کاربرد دارند؛ اما به علت مشخص بودن و داشتن محدودیت های غذایی، از محبوبیت کمی برخوردار هستند.

 

آشنایی با ارتودنسی نامرئی یا الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف جدیدترین ابزار ارتودنسی دندان هستند؛ که در چند سال اخیر مورد توجه افرادی که تمایل به داشتن لبخندی زیبا هستند، قرار گرفته است. ارتودنسی های نامرئی از نوع الاینرهای شفاف برخلاف ارتودنسی های فلزی این امکان را دارند که در موارد نیاز از دندان جدا شوند. این نوع ابزار ارتودنسی با نوعی پلاستیک بر اساس وضعیت دندان های هر فرد ساخته می شوند. الاینرهای شفاف بسیار محتاط و آرام باعث جابه جایی دندان ها می شوند.

نکات نگهداری و مراقبت از الاینرهای شفاف
بیشتر یاد بگیرید
مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی
مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی

مقایسه دو ارتودنسی نامرئی و فلزی

در ادامه ویژگی های ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی فلزی به طور کامل با یکدیگر مقایسه شده اند؛ که می تواند در انتخاب بهترین روش اصلاح نامرتبی دندان ها برای شما کمک کننده باشد.

ارتودنسی های نامرئی راه حلی برای حفظ زیبایی چهره

ارتودنسی نامرئی در مقایسه با ارتودنسی فلزی از زیبایی بیشتری برخوردار است. الاینرها بسیار شفاف هستند و تنها از نزدیک می توان آن ها را مشاهده کرد. این ویژگی سبب شده است تا در زمان اصلاح فرم دندان ها زیبایی چهره حفظ شود. تشخیص سخت الاینرها روی دندان باعث می شود که فرد به راحتی صحبت کند یا لبخند بزند و نگران ظاهر دندان هایش نباشد.

ارتودنسی فلزی روش ارزان برای درمان نامرتبی دندان ها

اگر بخواهیم ارتودنسی فلزی را با ارتودنسی نامرئی مقایسه کنیم؛ باید بگوییم که الاینرهای شفاف نسبت به براکت های فلزی گران تر هستند. این اختلاف قیمت به قدری زیاد است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از ارتودنسی فلزی برای اصلاح فرم دندان هایشان استفاده کنند؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که ارتودنسی نامرئی از مزایای بسیاری برخوردار است و قطعاً پرداخت هزینه بالا برای ساخت آن ارزشمند است.

بهداشت راحت و سریع با الاینرهای شفاف

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده است بسیاری از افراد خواستار ارتودنسی دندان با الاینرهای شفاف باشند؛ بهداشت سریع و آسان آن است. الاینرهای شفاف بعد از خارج شدن از دهان به آسانی با مقدار آب و مسواک نرم تمیز می شوند؛ اما متاسفانه بهداشت و نظافت ارتودنسی فلزی بسیار سخت و زمان بر است.

لمینت دندان در زعفرانیه
بیشتر یاد بگیرید

هر فرد باید حداقل دو بار در روز ضمن مسواک کردن دندان ها، به تمیز کردن تمام قسمت های ارتودنسی بپردازد. از آن جایی که ارتودنسی فلزی به دندان متصل است، فرد در حین مسواک کردن شرایط دسترسی به تمام قسمت های دندان را ندارد و به همین علت در هنگام رعایت بهداشت دهان و دندان با مشکلات زیادی مواجه می شود.

سهولت استفاده از ارتودنسی الاینرها با قابلیت جابه جایی

تفاوت مهم ارتودنسی فلزی با ارتودنسی نامرئی، قابلیت جابه جایی الاینرها برخلاف بریس های فلزی است. الاینرهای شفاف به راحتی از روی دندان جدا می شوند. هر فرد می تواند در هنگام غذا خوردن، بیرون رفتن، جلسات و…این ابزار را از دهان خارج کند و به انجام امور خود بپردازد؛ اما بریس های فلزی قابلیت جابه جایی ندارند و همین ویژگی سبب شده است که اعتماد به نفس لازم برای رفتن به جلسات، قرارهای کاری و مراسم را نداشته باشد.

درمان انواع ناهنجاری های دندان با ارتودنسی فلزی

مقایسه دو ارتودنسی نامرئی و فلزی نشان می دهد که میزان اثر بخشی الاینرهای شفاف در مقایسه با بریس های فلزی کمتر است. اگرچه الاینرهای شفاف یک انتخاب فوق العاده برای از بین بردن فاصله دندان، کج شدگی و نامرتبی دندان هستند؛ اما نمی توانند به درمان ناهنجاری های فک کمک کنند. در واقع اگر فردی از ناهنجاری هایی مانند کراس بایت رنج می برد، باید برای اصلاح آن ها، ارتودنسی فلزی انجام دهد. ارتودنسی فلزی حتی در موارد پیچیده می تواند باعث حرکت مناسب دندان ها شود.

مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی
مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی

مراجعه به پزشک

در این راهنما به مقایسه ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف) با ارتودنسی فلزی پرداختیم. در نهایت این شما هستید که باید بر اساس شرایط خود یکی از این روش ها را برای ارتودنسی دندان انتخاب کنید. در این مسیر بهتر است از یک ارتودنتیست حاذق و متخصص مشورت بگیرید. اگرچه الاینرهای شفاف مزایای بیشتری نسبت به ارتودنسی های فلزی دارند؛ اما اگر از ناهنجاری های فک و دندان رنج می برید، شاید مجبور باشید ارتودنسی فلزی را انتخاب کنید.

قیمت الاینر دندان
بیشتر یاد بگیرید

شما می توانید برای انجام ارتودنسی نامرئی به مطب جراح و دندانپزشک زهرا وحدتی فر مراجعه کنید. دکتر وحدتی فر فلوشیپ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی از ایتالیا با تجربه کاری بالا می تواند بهترین انتخاب برای انجام ارتودنسی نامرئی باشد. اگر قصد دریافت مشاوره با دکتر وحدتی فر را دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت اقدام کنید.