درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان، یک روش دندانپزشکی است که پالپ آسیب دیده یا عفونی دندان را با پر کردن جایگزین می کند. پالپ راه نجات دندان است. عروق، رشته های بافتی و اعصاب آن در حفره مرکزی دندان آن را زنده نگه می دارند. روش جایگزینی این پالپ آسیب دیده یا عفونی به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود. میزان موفقیت درمان ریشه معمولاً خوب است. حدود 90 تا 95 درصد از افرادی که تحت درمان ریشه دندان قرار می‌گیرند می‌توانند پس از درمان، انتظار دندانی کارآمد داشته باشند. دندان درمان شده باید برای مدت طولانی دوام بیاورد، مشروط بر اینکه بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و به طور کلی از دندان های خود مراقبت کنید.

درمان ریشه دندان

ساختار دندان

دندان عمدتاً از ماده سختی به نام عاج ساخته شده است. مینا یک لایه سطحی است که از قسمت قابل مشاهده دندان (تاج) محافظت می کند. قسمتی از دندان که در زیر خط لثه قرار دارد ریشه نام دارد. ریشه به چسباندن دندان به فک کمک می کند. به طور کلی، دندان های جلو فقط یک ریشه دارند، در حالی که دندان های آسیاب به طور کلی تا سه ریشه هم دارند. در داخل هر ریشه، فضاهای کانالی متعددی وجود دارد.

مرکز توخالی دندان را اتاقک پالپ می نامند. این ناحیه شامل عروق خونی، اعصاب و پالپ است. پالپ بافت حساسی است که اکسیژن، مواد مغذی و حس را برای دندان فراهم می کند. پالپ از سقف اتاقک به پایین تا انتهای هر کانال ریشه گسترش می یابد. در صورت عفونی شدن، کل فضا باید ضدعفونی شود.

وظیفه اصلی پالپ دندان تنظیم رشد و نمو دندان در دوران کودکی است. هنگامی که دندان به طور کامل شکل گرفت، تغذیه دندان از بافت های اطراف ریشه تامین می شود. بنابراین، دندان می تواند بدون پالپ خود عمل کند و در اکثر موارد می توان آن را به طور نامحدود نگه داشت. پس از درمان ریشه، دندان «بدون پالپ» است، اما دندان مرده نیست.

درمان ریشه دندان

علائم آسیب یا بیماری پالپ دندان

پالپ دندان بیمار ممکن است باعث التهاب یا عفونت شود. علائم پالپ دندان آسیب دیده یا بیمار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناخواسته یا خود به خود
  • حساسیت به نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا
  • لق شدن دندان
  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • تراوش چرک اطراف دندان آسیب دیده
  • تورم صورت

گاهی اوقات، پالپ دندان ممکن است بدون بروز علائم باشد. در این موارد، مشکل معمولاً با آزمایش‌های ویژه یا عکس‌برداری با اشعه ایکس در طول معاینه دندانپزشکی تشخیص داده می‌شود.

عوارض عفونت پالپ دندان

اگر عفونت پالپ دندان درمان نشود، عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گسترش عفونت: هنگامی که پالپ، عفونی می شود، توانایی خود را برای مبارزه با گسترش عفونت از دست می دهد. اگر باکتری ها به اتاقک پالپ راه پیدا کنند، باکتری ها تکثیر می شوند. این می تواند باعث عفونت شدید یا آبسه ریشه شود، زمانی که به استخوان اطراف گسترش می یابد.
  • از دست دادن موضعی استخوان: عفونت ممکن است در اطراف انتهای کانال ریشه آلوده گسترش یابد و استخوان فک اطراف را فرسایش دهد.
  • از دست دادن دندان: گاهی لازم است دندان برداشته شود، که در توانایی فرد برای گاز گرفتن و جویدن اختلال ایجاد می کند و اگر دندان نزدیک جلوی دهان باشد، ممکن است ظاهر را تحت تأثیر قرار دهد. جایگزینی دندان با پروتز، بریج یا ایمپلنت دندان پرهزینه است و ممکن است امکان پذیر یا قابل تحمل نباشد، به خصوص اگر عفونت قبلاً باعث از دست دادن استخوان پیشرفته شده باشد.

علل آسیب یا بیماری پالپ دندان

رویدادهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به بیماری یا آسیب به پالپ دندان شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان عمیق و درمان نشده
  • پوسیدگی در زیر پر کردن عمیق
  • ضربه ای که به دندان آسیب می رساند
  • دندان قروچه معمولی
  • ترک های طولانی مدت در دندان ها
  • بیماری پیشرفته لثه
درمان ریشه دندان

تشخیص مشکلات پالپ دندان

دندانپزشک به علائم شما گوش می دهد، دندان های شما را معاینه می کند و سایر تحقیقات از جمله گرفتن عکس با اشعه ایکس را انجام می دهد. این اشعه ایکس همچنین به دندانپزشک کمک می کند تا با آشکار کردن تعداد، اندازه، شکل و عمق ریشه ها برای درمان ریشه برنامه ریزی کند، که این کار میزان پیچیده بودن مشکل را مشخص می کند.

روش درمان ریشه دندان

بسته به سختی روش ممکن است برای تکمیل درمان به بیش از یک ویزیت نیاز داشته باشید. درمان ریشه دندان چهار هدف اصلی دارد:

از بین بردن پوسیدگی فعال و عفونت که هرگونه پرکردگی قدیمی یا نشتی، پوسیدگی دندان، بافت عصبی عفونی، چرک و باقی مانده برداشته می شود.

شکل دادن به کانال ها برای اینکه کانال ها به خوبی پر شوند، باید کانال های داخل ریشه دندان به شکل تونل های صاف و توخالی شکل داده شوند که عاری از بی نظمی در جایی که باکتری های باقی مانده ممکن است بنشینند. این فرآیند شکل دهی شامل ابزارهای کوچک، ضدعفونی کننده های خاص و دارو است. ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا این محلول ها حداکثر اثر را در برابر باکتری های سرسخت داخل دندان داشته باشند و این مرحله ممکن است چندین بار تکرار شود.

پر کردن کانال‌ها: برای جلوگیری از عفونت مجدد کانال‌های خالی دندان توسط باکتری‌ها، آنها به طور دائم با یک ماده بازدارنده طولانی‌مدت مهر و موم می‌شوند.

کاربردی کردن دوباره دندان: برای اطمینان از اینکه هیچ باکتری از محیط دهان نمی تواند به داخل دندان نشت کند، یک ترمیم بزرگ و خوب مهر و موم شده روی دندان قرار می گیرد (مانند تاج). دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه دارند، گاهی به دلیل پوسیدگی یا ترک‌های قبلی ساختار دندانی قابل توجهی را از دست داده‌اند و ممکن است به محافظت بیشتر به شکل چینی، روکش‌های آلیاژ طلا یا سایر مواد مشابه نیاز داشته باشند.

چگونه باید برای درمان ریشه آماده شوم؟

قبل از شروع کانال ریشه، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به هر سوالی که در مورد این روش دارید پاسخ دهد. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای آماده شدن برای درمان ریشه خود انجام دهید:

همه داروها را طبق دستور مصرف کنید. ممکن است چند روز قبل از ویزیت به شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد التهابی داده شود، به خصوص اگر عفونت زیادی وجود داشته باشد. سیگار نکشید. محصولات تنباکو در توانایی بدن شما برای التیام خود اختلال ایجاد می کند. از سیگار کشیدن چند روز قبل از قرار ملاقات ریشه خودداری کنید. یک وعده غذایی سالم بخورید. از آنجایی که بی حسی موضعی در طول درمان ریشه دهان شما را برای چند ساعت بی حس می کند، بهتر است قبل از قرار ملاقات غذا بخورید.

درمان ریشه دندان

دیگر خدمات دکتر وحدتی فر

درمان ریشه دندان
خدمات

جراحی لثه

جراحی لثه چیست؟ گاهی اوقات ممکن است برای درمان برخی بیماری ها و شرایط لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت به جراحی لثه نیاز باشد.

ادامه مطلب »
درمان ریشه دندان
خدمات

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان آیا یک یا چند دندان از دست رفته دارید؟ آیا می خواهید ظاهر خود را بهبود بخشید؟ آیا به دنبال یک راه حل

ادامه مطلب »
درمان ریشه دندان
خدمات

جرمگیری دندان

جرمگیری دندان چیست؟ فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، سلامت دندان باید برای همه در اولویت باشد. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن،

ادامه مطلب »