اصلاح فاصله بین دندان ها

کسانی که به سلامت و زیبایی دندان هایشان توجه دارند؛ کارهایی مانند کشیدن نخ دندان، جرم گیری به موقع و مسواک کردن دندان ها را به صورت روتین انجام می دهند؛ اما گاهی دندان ها با وجود سفید و سالم بودن، دارای فاصله هستند و همین وضعیت زیبایی لبخند فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

اما علت فاصله میان دندان ها چیست؟ آیا می توان برای از بین بردن فاصله بین دندان ها کاری کرد؟ خوشبختانه امروزه با روش های متنوعی می توان اصلاح فاصله بین دندان ها را انجام داد. در ادامه با ما همراه باشید تا این روش ها آشنا شوید و در موقعیت مناسب برای رفع فاصله بین دندان ها اقدام کنید.

 

علت فاصله بین دندان ها چیست؟

فاصله میان دندان ها ارتباطی با نحوه مراقبت و نگهداری شما ندارد و معمولاً به دلیل عاداتی چون مکیدن انگشت، استفاده از پستانک و بطری شیر برای مدت طولانی در کودکی اتفاق می افتد. همچنین رشد غیر طبیعی فرنوم، تحلیل لثه، جابه جا شدن دندان ها، افتادن زود هنگام دندان های دائمی و…از دیگر علل ایجاد فاصله بین دندان هستند.

علت فاصله میان دندان ها هرچه که باشد، باید سریعاً رفع شود؛ زیرا ضمن تحت تاثیر قرار دادن زیبایی لبخند، ممکن است منجربه تهدید سلامت دندان ها شوند. در واقع با وجود فاصله بین دندان ها شرایط بهداشت دهان و دندان سخت می شود. شکاف های بین دندانی باعث به دام افتادن ذرات مواد غذایی می شوند و در نهایت مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و پریودنتیت لثه اتفاق می افتد.

قیمت کامپوزیت دندان در زعفرانیه
بیشتر یاد بگیرید

 

معرفی روش های اصلاح فاصله بین دندان ها

روش های درمانی متنوعی برای اصلاح فاصله بین دندان ها وجود دارد. این روش ها به لحاظ میزان اثربخشی و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین؛ انتخاب بهترین روش ممکن است برای کسانی که قصد اصلاح فاصله بین دندان ها دارند، کمی دشوار باشد. در ادامه 3 مورد از موثرترین روش های رفع شکاف بین دندان ها به طور کامل توضیح داده شده است؛ که می تواند برای شما کمک کننده باشد.

لمینت سرامیکی دندان

لمینت دندان اولین راه پیشنهادی برای اصلاح فاصله بین دندان ها است. شاید تصور کنید که لمینت های سرامیکی تنها برای سفید کردن و ترمیم شکستگی ها کاربرد دارند؛ اما این ماده می تواند با بزرگ تر کردن دندان های کوچک، باعث از بین رفتن فاصله میان دندان ها شود. اگرچه در این روش بخشی از دندان تراش داده می شود، اما جلوه طبیعی دندان ها بعد از انجام پرسلن ونیر مانع از آن منصرف شدن علاقمندان این متد زیبایی شده است.

در نهایت باید بدانید که لمینت های سرامیکی در برابر فشار، ضربه و لکه ها بسیار مقاوم هستند و اگر از آن ها درست نگهداری شود، بیشتر از 10 یا 15 سال عمر می کنند؛ بنابراین؛ مبلغ بالایی که برای انجام آن پرداخت می کنید، برای شما مقرون به صرفه و ارزشمند است.

کامپوزیت ونیر دندان

ساده ترین راه برای اصلاح فاصله بین دندان ها، کامپوزیت است. کامپوزیت ها که به ماده رزینی معروف هستند، بعد از شکل دادن روی دندان ها چسبانده می شوند و در نهایت با تاباندن اشعه های خاصی سفت و محکم می شوند. این روش اصلاحی بسیار کم هزینه تر و سریع تر از لمینت دندان است و در زمان چسباندن آن روی دندان، آسیبی به ساختار این دستگاه وارد نمی شود.

سفید کردن دندان با بلیچینگ
بیشتر یاد بگیرید

اما لازم است بدانید که میزان ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت کمتر است و احتمال دارد بعد از چند سال شکسته و از بین بروند. همچنین میزان مقاومت کامپوزیت ها در برابر لکه نسبت به پرسلن ونیر پایین تر است و همین موضوع سبب شده است تا بعد از مدتی رنگ سفید خود را از دست بدهند و لکه شوند. پیشنهاد می کنیم که اگر توانایی پرهیز غذایی ندارید؛ از این روش برای اصلاح فاصله بین دندان هایتان استفاده نکنید.

ارتودنسی دندان با بریس ها یا الاینرهای شفاف

در مواردی که فاصله بین دندان ها زیاد باشد، نمی توان اصلاح آن ها را به واسطه پرسلن ونیر و کامپوزیت ونیر انجام داد. در این شرایط بهترین راه حل برای پر کردن فاصله ها بین دندان ها، ارتودنسی است. بریس ها و الاینرهای شفاف هر دو می توانند با فشار آوردن و جابه جایی دندان ها باعث پر شدن شکاف ها شوند.

ارتودنسی اگرچه بهترین راه حل برای پر کردن فاصله بین دندان ها است؛ اما برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب نیاز به صبر زیادی است‌. در واقع بسته به شرایط دندان ها ممکن است به 6 تا 36 ماه زمان لازم باشد تا اصلاح فاصله بین دندان ها انجام شود؛ اما برخلاف سایر روش ها، ارتودنسی روشی ماندگار و دائمی برای حذف فاصله بین دندان است و نیاز نیست بعد از گذشت چند سال هزینه مجددی برای پر کردن شکاف بین دندان پرداخت شود.

اصلاح فاصله بین دندان ها
اصلاح فاصله بین دندان ها

مراجعه به پزشک

اصلاح فاصله بین دندان ها برای کسانی که با این مشکل مواجه هستند، ضروری است؛ چراکه ممکن است به دلیل به دام افتادن غذا درون شکاف های بین دندان، مشکلاتی چون پوسیدگی و التهابات لثه سلامت دهان و دندانتان را به خطر بیندازد. اگر قصد دارید با لمینت، کامپوزیت یا ارتودنسی این فاصله را از بین ببرید، باید دندانپزشک حاذق و متخصصی را انتخاب کنید.

قیمت الاینر دندان در زعفرانیه
بیشتر یاد بگیرید

پیشنهاد ما به شما برای انجام این خدمات، دکتر زهرا وحدتی فر است. دکتر زهرا وحدتی فر فلوشیپ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی از ایتالیا تمام این خدمات را با استفاده از متریال درجه یک و تکیه بر دانش بالای خود به بهترین شیوه انجام می دهد.