مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی دو روش فوق العاده برای زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند هستند. هر دوی این روش ها دارای محبوبیت بالایی هستند؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد با ویژگی های این دو روکش دندان آشنا نیستند و نمی توانند بین آن ها تمایزی قائل شوند.

لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر با تاثیر فوق العاده ای که روی زیبایی لبخند انسان می گذارند؛ به جایگاه ویژه ای در شاخه دندانپزشکی دست پیدا کرده اند؛ اما کدام یک از این دو روش برای روکش دندان مناسب تر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با تفاوت این دو ونیر دندان آشنا شوید و بتوانید بهترین آن برای زیبایی طرح لبخندتان انتخاب کنید.

 

آشنایی با کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر یک ماده محبوب و مقرون به صرفه برای روکش دندان است؛ که سالیان زیادی است در کلینیک های دندانپزشکی از آن برای پوشاندن عیب های جزئی دندان استفاده می کنند. اگرچه نمی توان از این ماده رزینی برای تغییرات گسترده ظاهر دندان استفاده کرد، اما مشکلاتی نظیر رنگ زرد دندان، فاصله کم دندان ها، لب پریدگی یا شکستگی دندان ها با استفاده از کامپوزیت ونیر رفع می شوند. کامپوزیت بدون تراش دادن دندان ها چسبانده می شوند و همین ویژگی باعث شده است که بسیاری از افراد خواستار اصلاح طرح لبخند با این ماده باشند.

مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی
مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

آشنایی با لمینت سرامیکی دندان

لمینت دندان نوعی روکش سرامیکی است؛ که به دلیل ظاهر طبیعی که به دندان می بخشد، از محبوبیت بالایی برخوردار است. این ماده سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت ها نازک تر است و همین موضوع سبب شده است که زیبایی که به دندان ها می دهد غیر طبیعی نباشد. نقطه ضعف روکش لمینت این است که دندانپزشک برای نصب آن ها باید دندان ها را تراش دهد. این در حالی است که کامپوزیت ها بدون نیاز به تراش دندان، قابل نصب هستند. ویژگی مثبت لمینت های سرامیکی این است که از آن ها می توان برای بزرگ کردن دندان ها، از بین بردن فاصله زیاد بین دندان ها و تغییرات وسیع روی فرم و ظاهر دندان ها استفاده کرد.

دلایل شکستن کامپوزیت دندان و راه های پیشگیری از آن
بیشتر یاد بگیرید
مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی
مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

بررسی تفاوت های کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

ویژگی های منحصر به فرد کامپوزیت و لمینت باعث شده است که در فاکتورهای مختلفی با یکدیگر متفاوت باشند. در ادامه تمام تفاوت های این دو روکش دندان به طور کامل شرح داده شده است. دانستن این تفاوت ها کمک می کند تا بتوانید با توجه به هدفی که از انجام روکش دندان دارید، بهترین آن را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید.

مقایسه ظاهر و زیبایی کامپوزیت ونیر با لمینت دندان

با یک نگاه ساده به دندان های لمینت و کامپوزیت شده به راحتی متوجه می شوید که زیبایی دندان هایی که با لمینت سرامیکی روکش شده اند؛ چند برابر دندان هایی است که با ماده کامپوزیت پوشش داده شده اند. لمینت های سرامیکی دارای طیف رنگی متنوعی هستند و فرد می تواند رنگ دلخواه و نزدیک به رنگ دندان های خود برای روکش انتخاب کند. به علاوه لمینت ها بسیار درخشان تر، صاف و طبیعی تر از کامپوزیت ها هستند و همین باعث شده است که استفاده از آن ها به عنوان روکش دندان باعث زیبایی طبیعی طرح لبخند شود.

مقایسه طول عمر کامپوزیت با لمینت سرامیکی

اگرچه طول عمر و دوام روکش های دندانی به نحوه نگهداری و مراقبت فرد بستگی دارد؛ اما هر کدام از آن ها بر اساس مقاومتی که دارند، دارای طول عمر مشخصی هستند. برای مثال انتظار می رود که لمینت ها بین 10 تا 15 سال عمر کنند.

کامپوزیت ها نیز در صورت نگهداری درست بین 5 تا 7 سال عمر می کنند. لمینت های سرامیکی به علت اینکه در کوره ها با دمای 700 درجه سانتی گراد حرارت داده می شوند؛ استحکام و دوام بالایی دارند. به علاوه انبساط حرارتی لمنیت ها بسیار نزدیک به دندان های طبیعی است و این ویژگی باعث شده است که در برابر گرما و سرما کمتر دچار آسیب شوند.

سفید کردن دندان با بلیچینگ
بیشتر یاد بگیرید

مقایسه هزینه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

یکی از تفاوت های مهم کامپوزیت با لمینت، در هزینه ساخت و نصب آن ها است. لمینت های سرامیکی بسیار گران تر از کامپوزیت ها هستند و استفاده از آن ها برای زیباسازی دندان های ردیف بالا و پایین بسیار زیاد می شود. این در حالی است که با یک مبلغ مناسب و مقرون به صرفه می توان دندان ها را به واسطه کامپوزیت زیبا کرد.

اگر هزینه روکش دندان برایتان اهمیت دارد، قبل از اقدام، با پزشک خود درباره تعرفه هر واحد لمینت و کامپوزیت صحبت کنید و تصمیم درستی در این باره اتخاذ کنید.

مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی
مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

مراجعه به پزشک

در مطلب بالا به مقایسه کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی پرداختیم. برای اینکه بخواهید یکی از این دو پوشش را برای اصلاح طرح لبخند انتخاب کنید، باید در این باره با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشک به شما کمک می کند تا از اینکه کاندید مناسبی برای انجام لمینت یا کامپوزیت هستید، مطلع شوید.

در مجموع اگر بخواهید در سریع ترین زمان مشکلات جزئی دندان هایتان را برطرف کنید، کامپوزیت گزینه مناسبی است؛ اما اگر قصد دارید تا برای مدت طولانی تغییرات زیادی در ساختار، رنگ، اندازه و شکل دندان هایتان ایجاد کنید، لمینت سرامیکی گزینه بهتری است.

شما می توانید برای راهنمایی بیشتر درباره انتخاب یکی از این روش، با دکتر زهرا وحدتی فر جراح و دندانپزشک تماس بگیرید. دکتر زهرا وحدتی فر فلوشیپ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی از ایتالیا است و می تواند به بهترین شکل شما را برای انتخاب بهترین ونیر بر اساس وضعیت دندان هایتان راهنمایی کند.

 6 علت انتخاب الاینرهای شفاف برای داشتن لبخندی زیبا
بیشتر یاد بگیرید